CASE: Varumärkesanpassning Legoland Malaysia

En genomgripande och tydlig identitet präglad av kärnvärden som kreativitet, skaparglädje, fantasi, lärande och kvalitet kännetecknar varumärket Lego. När Flowcrete fick uppdraget som materialleverantör för golvlösningar till Legoland i Malaysia så ingick det att skapa en varumärkesanpassad golvlösning i estetisk mening.

Snabba Fakta

Var: Legoland Malaysia
Golvlösning: Deckshield ID & Flowfresh MF
Referensobjekt: Heimdall har slipat ett HTC Superfloor™ till ett kafé på Jakobbergsgatan 31 i Stockholm. Spana in här
Kuriosa: Massagolv av polyuretan går att få i oändligt antal färger och mönster. Enbart kreativiteten som stoppar. 

Lego® som varumärke 

Ole Kirk Chistiansen bildade Lego® 1934 och hade förstås ingen aning om vilken koloss till varumärke företaget skulle vara 85 år senare. 2018 firade Legoklossen hela 60 år och Lego® är idag världens största varumärke inom leksaker. En genomgripande och tydlig identitet präglad av kärnvärden som kreativitet, skaparglädje, fantasi, lärande och kvalitet. Diversifiering har varit en central del i Legos framgångsrika strategi. Idag finns leksaker, filmer, TV- spel och som i detta fall, nöjesfält. 

Legoland i Malaysia är ett populärt resmål för turister och redan första året, 2012, hade nöjesparken 1,5 miljoner besökare. Parken är ett hem för 70 olika åkattraktioner och underhållningsshower för hela familjen. 

Projektbeskrivning

I kontakt med nöjesfältets entré finns en butik, ”The Big Shop”, där en stor andel av besökarna tittar in och handlar nya leksaker. Då butiken kanske är bland det första, eller det sista som turisterna besöker så är det centralt att inredningen matchar det välkända varumärket. Här valde man att lägga Flowfresh MF i knallgul färg. För att förhindra att den gula ytan skulle blekna lades en sealer av polyuretan på golvet som heter Flowseal UV. Att färgen skulle blekna var en överhängande risk tack vare de stora fönstren och solljuset som träffade golvytan under stora delar av dagen. Totalt lades 250 kvadratmeter av Flowfresh MF. 

En av ytan, ungefär 1000 kvadratmeter, är exponerad för väder och vind utomhus. Här lades en beläggning av polyuretan som heter Deckshield samt en fuktspärr som skyddar mot underskjutande fukt. Kvadratiska mönster lades in i golvet som symboliserar den klassiska formen av en legokloss.

Golvlösningarnas fördelar

Både Deckshield och Flowfresh MF slitstarka beläggningar av polyuretan som läggs i tjocklekar om cirka 4mm. Vanligen för industrier och parkeringshus, men fungerar även i särskilt tunga offentliga miljöer och välbesökta butiker.

  • Hygieniskt och lätt att städa 
  • God kemikaliebeständighet
  • Hög slitstyrka
  • Estetiskt tilltalande
  • Går att få halkskyddad genom att lägga sand och skapa struktur i beläggningen. 
  • Den enskilda starka färgen gör att tappade föremål hittas lätt och minskar risken för fallolyckor. 

OBS! Heimdall har ej varit delaktiga i detta projekt. Artikeln är framtagen tillsammans med Flowcrete Sverige och syftar till att ge inspiration och insikt​. 

Fler Projekt